Vant fram etter sju års kamp for erstatning etter arbeidsulykke:
– Dette kunne tatt livet av folk
Trysil / Maura: I sju år har Jack Bakken (52) bodd i ei rønne mens han kjempet for erstatning etter en arbeidsulykke. Nå har han fått 1,25 mill. fra forsikringsselskapet.
– Jeg har vært helt på bånn. Heldigvis er jeg en sterk person, for den kampen jeghar vært gjennom de siste sju årene hadde ikke vært noe for svake personer. Dette kunne tatt livet av folk, sier Jack Bakken.
52åringen er lettet, men lar ikke jubelen ta helt overhånd. Den tidligere mekanikeren har nylig inngått et rettslig forlik med forsikringsgiganten Storebrand Livsforsikring AS, om at de må betale ham 1.250.000 kroner i erstatning etter en arbeidsulykke i 2008. I tillegg har Nav nå etterbetalt cirka 250.000 kroner.
– Det er betydelig under det jeg krevde i utgangspunktet. I tilleggmåtte jeg betale alle utgiftene i saken, cirka 350.000 kroner. Derfor jubler jeg ikke veldig, men jeg glad for at saken nå er avsluttet, sier Bakken.
– Livet satt på vent
Vi skrur tiden noen år tilbake: 1. juli 2008 var Bakken på jobb på Gardermoen. Da han jobbet med flygods for SAS Spirit Cargo falt plutselig ei tønne på 60 kilo ned fra en uoversiktlig stor pall, og landet på beinet hans. Nervene ved kneet ble knust.
Fra den dagen har ikke Bakken kunnet jobbe. Lenge måtte han klare seg med rundt 11.000 kroner i måneden fra Nav. Da RB omtalte saken første gang vinteren 2013 leide han en slitt gammel bolig i Maura i Nannestad. Flisene datt av veggene. Det var glipper i dørene så kulda slapp inn, og i gangen lå det is.
– Drømmen er få utbetalt forsikringspengene slik at jeg kan få meg et annet sted å bo. Nå føler jeg at livet er satt på vent, uttalte en nedstemt Bakken da.
Ulike legevurderinger
Tvisten med Storebrand, som har vært en sju år lang kamp, har gått på om Jacks beinsmerter stammer fra arbeidsulykken, eller fra en meniskskade han ble operert for i 2007.
En spesialisterklæring, skrevet av en seksjonsoverlege ved ortopedisk avdeling på Ahus i 2011, på oppdrag fra Nav, sa at det er sammenheng mellom yrkesskaden og kneplagene.
Konklusjonen ble støttet av to interne rådgivende overleger i Nav. Bakkens fastlege kom også til samme konklusjon. Nav valgte å legge Ahuslegens erklæring til grunn for å innvilge full uførepensjon til Bakken, mens Storebrand ikke aksepterte de samme vurderingene. Forsikringsselskapet krevde at Bakken måtte inn til nok en ortoped, i Fredrikstad. Denne erklæringen konkluderte med at det ikke er noen sammenheng mellom ulykken og kneplagene. Storebrand valgte å forholde seg til den siste spesialisterklæringen, og ville ikke utbetale noen erstatning.
– Vi mente at erklæringen som Storebrand forholdt seg til ikke holdt mål, og valgte derfor å gå til sak. Da saken var i retten mener jeg det ble veldig tydelig at spesialisten Storebrand brukte ikke trodde på Bakken, sier advokat Ole H. Bendiksen.
Han har ført saken for Bakken, etter at Yrkesskaddes Forbund engasjerte seg i saken da RB omtalte den i 2013.
– Falt gjennom i retten
Da det to dager lange rettsmøtet nærmet seg slutten, etter at alle de sakkyndige i saken hadde uttalt seg, valgte Storebrand å komme Bakken i møte.
– Storebrand så nok da at konklusjonene fra spesialisten de haddevalgt å forholde seg til falt gjennom. Selv om forliket endte et stykke under det vi krevde, valgte vi å gå med på dette. Dersom vi ville føre saken videre i retten, kunne avgjørelsen blitt anket, og vi kunne endt med en prosess som ville tatt enda mye lengre tid enn det har tatt, sier Bendiksen.
– For Jack Bakken er dette utvilsomt en seier, selv om det ikke er fullseier, sier advokaten.
Flyttet til Trysil
52åringen selv har nå flyttet til Trysil, der han leier et koselig hus i utkanten av sentrum. I tillegg har han investert noe av erstatningspengene i ei hytte firefem mil utenfor Trysil.
– Her skal jeg slappe av og fiske. Det er omtrent det eneste jeg får gjort nå, sier Bakken.
– Hvordan er livet ditt nå?
– Utrolig kjedelig. Jeg er jo egentlig en villmann og en jeger. Nå får jegikke drevet med jakt eller gått turer i skogen. Men nå som kampen mot Storebrand endelig er avsluttet kan jeg begynne å leve livet så godt jeg kan igjen. Det skal bli fint, sier han.
– Forstår at det var en stor påkjenning
Forsikringsselskapet Storebrand sier de har medfølelse med situasjonen Jack Bakken har vært i, og sier de er tilfreds med å ha funnet en løsning.
Romerikes Blad har spurt Storebrand hvorfor selskapet valgte å inngå forlik med Jack Bakken etter sju år, hvorfor saken har tatt så lang tid og hvorfor selskapet valgte å forholde seg til en spesialisterklæring med motsatt konklusjon av erklæringene som Nav forholdt seg til. Kommunikasjonssjef forsikring, Kristin Nøkleby Holth, i Storebrand, har følgende kommentar til RB:
– Vi har forståelse for at saken har vært en stor påkjenning for Bakken, og harmedfølelse med situasjonen han har vært i. Saken reiste noen vanskelige medisinske problemstillinger, særlig på grunn av at han hadde slitt med nesten identiske plager forut for skadehendelsen. Før rettssaken var de medisinsk sakkyndige delt i synet på om det var en sammenheng mellom den aktuelle hendelsen og de plagene han hadde hatt etter ulykken, sier Nøkleby Holt.
Hun forteller at selskapet er tilfreds med løsningen.
– Vi er veldig tilfredse med at vi sammen med Bakken og hans representant klarteå komme frem til en løsning begge parter kunne leve med, sier Nøkleby Holt.
– Det krever mye å ta opp kampen
Leder i Yrkesskaddes Forbund (YF), Rolf Hansen, ville hjelpe Jack Bakken etter å ha lest om kampen hans i RB. Nå er han glad for løsningen.
– Jeg kontaktet Jack Bakken etter å ha lest historien hans i RB vinteren 2013, ogspurte om vi i YF kunne få se nærmere på saken hans. Da var han litt nedfor, og trodde ikke det var noen vits. Men så lot han oss gjøre det, og det er jeg glad for nå som saken har løst seg, sier Hansen. Det var YF i Moss som satte Bakken i kontakt med advokat Ole H. Bendiksen.
– Dessverre ser vi at det er en gjenganger i mange saker med yrkesskade at deskadde ikke blir trodd av forsikringsselskapene. Selv om man har en Navgodkjenning på at man er arbeidsufør etter en skade, kan forsikringsselskapene overprøve dette. Da krever det mye å ta opp kampen. Derfor prøver vi å hjelpe flest mulig med dette, sier Hansen.
Artikkelen er gjengitt med godkjenning av ROMERIKES BLAD
Tlf: 69254836 Mobil: 41692031
E-post: post@yrkesskadde.no
Tlf: 51433807 Mobil 95451026
E-post: janfloysvik@gmail.com
Tlf: 69254836 Mobil: 41692031
E-post: rolf@starthansen.com
Tlf: 56176307 Mobil: 90668254
E-post: post@yrkesskadde.no
Mobil: 46918540
E-post: bjorn@askedalen.no
Mobil: 48026820
E-post: stig@gauksrud.no